İletişim için
0216 570 44 44
Blog Haberler

Beslenmemiz ruh halimizi nasıl etkiler?

Ruh halimiz her gün farklılık gösteriyor ve tercih ettiğimiz besinlerde de buna paralel olarak değişkenlik olabiliyor. Kimi zaman da yediklerimiz ruh halimizi etkiliyor. O halde gelin kısaca beslenme ve ruh hali arasındaki ilişkiye bakalım…

Karbonhidratlar

Konsantrasyon ve odaklanma beyne yeterli enerji (kandaki glukoz) sağlanmasıyla gerçekleşir. Glukoz aynı zamanda kasların da çalışması için temel yakıttır. Kandaki glukoz ise karbonhidrat içeren tüm besinlerden (meyve, sebze, ekmek, pirinç, süt, tahıl, vb.) sağlanmaktadır. Bu nedenle yeterli karbonhidrat almanız dikkatinizi arttıracak ve kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır.

Kahvaltı yapmak ve diğer öğünlerimizin düzenli olması beynin ihtiyacı olan bu glukozun sağlanması için önemlidir. Kanda yeterli glukozun olmaması yorgunluk hissine ve zihnimizin bulanıklaşmasına neden olur. Bu durum yeterli karbonhidrat içeren öğünler tüketmediğimizde gerçekleşir. Ancak ihtiyacınızdan daha fazla karbonhidrat alıyor olmanız da konsantrasyonunuzu arttıracağınız anlamına gelmez; hatta özellikle şekerli yiyecek ve içecekler aksi bir etki yapabilir.

Triptofan

Beyinde ruh halimizi, nasıl hissettiğimizi belirleyen serotonin olarak adlandırılan kimyasal bir mesajcı vardır. Serotonin proteinlerin yapıtaşlarından biri olan triptofandan yapılmaktadır. Karbonhidratlı besinler bu maddenin salınımını arttırmaktadır. Bu nedenle karbonhidrat içeren gıdalar yemek –özellikle tatlılar- kendinizi iyi hissetmenizi sağlar. Yeterli karbonhidrat veya triptofan almıyor olmanız modunuzun düşük olmasına yol açabilir ancak bu ne kadar fazla yerseniz o kadar iyi hissedersiniz anlamına gelmez.

Kafein

Kahve, kola, enerji içecekleri gibi içeceklerde bulunan kafein önemli bir uyarıcıdır ve aynı zamanda zindelik hissi sağlar ve yorgunluk hissini azaltır. Bu da kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlar. Ancak düzenli olarak kafeinli içecek tüketimi olmayan kişilerde yüksek miktarda kafein baş ağrısı, çarpıntı, huzursuzluk gibi yan etkiler yapabilir.

Vitamin-Mineraller

Bazı vitamin-minerallerin yetersiz alınması enerji, ruh hali ve beyin fonksiyonlarını etkiler. Bunların başında B grubu vitaminler, folik asit ve selenyum gelir; yetersiz alımları depresif hissetmenize yol açar. Aynı zamanda demirin yetersiz alınması da yorgunluğa ve huzursuzluğa yol açabilir.

Kaynak:
Arens U, Dip M. Food and mood. British Dietetic Association Food Fact Sheet. Reviewed April 2014.